SEO anno 2012

seo

SEO er ikke længere en metode til kun at gøre en hjemmeside søgemaskinevenlig, men er i stedet ved at skifte til et slags regelsæt for, hvordan et website bliver brugervenligt. Brugervenlighed er i dag på vej mod ny definition – eller Google forsøger i hvert fald at få webmastere og online marketing folk over hele verden til først og fremmest at tænke på brugerne, når de skal lave et nyt website og lave SEO på det.

Hvordan fungerer denne form for SEO så i praksis, tænker du nok? Det er såre simpelt, hvis man skal tro på Google. Google har ændret en masse på deres algoritmer, der bedømmer kvaliteten af et website, hvorfor du nærmest bliver nødt til at tænke på brugervenlighed, for at du kan gøre dit website søgemaskinevenligt og dermed få mulighed for at i komme i toppen af søgeresultaterne med Googles opdaterede algoritmer.

Det betyder endvidere, at når du laver SEO, så dækker dette arbejde ikke længere kun over at optimere websitet til søgemaskiner, men også optimering i den generelle forstand, fordi Google bruger flere karakteristika end nogensinde på at vurdere dit website. Her kan eksempelvis nævnes hastigheden på websitet og informationsstrukturen. Almindelig læsbarhed for en søgemaskine er nærmest et minimum, men nu skal det være lige så læsbart for almindelige dødelige, fordi Google eksempelvis i stedet forsøger at læse en hjemmeside som et mennesker gør.

SEO er dermed blevet en hel kunst i at gøre et website fantastisk for dets brugere i forfølgelse af topplaceringer i søgeresultaterne. Hvis du vil forbedre dit website så tænk først på brugeren, fordi dette vil automatisk få Google til også at kunne lide den, hvis selvfølgelig at du samtidig husker at udfylde meta-data på alle sider og have de mest typiske SEO råd med i baghovedet!

Related posts